ادبی
23 آبان 1390 توسط جلال دوست
اهميت عيد غدير
براي شناختن موضوع يا افرادي که آدمي حضورا آنرا ادراک نکرده ناگزير بايد به تاريخ مراجعه کند يا از گفتار معاصرين و مصاحبين و ملازمين آنها کسب اطلاع کند. به نظر مي رسد اگر واقعيات و حقايق اصيل را در جهت تجلي انوار حقيقي مورد برسي قرار دهيم با فضل الهي به درک آن حقايق نيز بتوان نائل گرديد.ما اميرالمومنين امام علي (ع) و واقعه غديرخم رانديده ايم ولي بدون پيش فرض هاي متصور براي ارادت ورزيدن بر اين ابر مرد تاريخ ، او را دوست داريم و هرگاه در جهت آشنائي بيشتر با او در نهج البلاغه و غرر الحکم وغيره هم صحبت او مي شويم ارادتمان و علاقه برخواسته از قلب مان بر ايشان فزوني مي يابد. بسياري در اين نکته تامل نموده اند که حکمت اين همه علاقه اقشار مختلف علاوه از شيعيانش از ابن ابي الحديد معتزله گرفته تا جرداق مسيحي و بسياري ديگر در چيست؟هر کس با مولي همنشين شده نتوانسته از او دل بکند زيرا هر چه زيبائي و نيکي و کلا هر فضيلتي ديده و يا شنيده را در اکمل ترين و اتم ترين حال به توجه به استعدادش در او يافته و راضي گشته و او را مصداق بارز انسان کامل خليفته الله يافته است.
و در عين حال در روز غدير دين نبوي به اکمال و اتمام رسيد “الْيَوْمَ أَكْمَلْتُ لَكُمْ دِينَكُمْ وَ أَتمَْمْتُ عَلَيْكُمْ نِعْمَتىِ وَ رَضِيتُ لَكُمُ الْاسْلَامَ دِينًا"(مائده 3)ودر اين روز به فضل الهي پيامبر (ص) آن امانتي را که خداوند رساندن آن را اصلي ترين وظيفه نبي اعظم (ص) فرموده بود به انجام رسيد” يا أَيُّهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ ما أُنْزِلَ إِلَيْكَ مِنْ رَبِّكَ وَ إِنْ لَمْ تَفْعَلْ فَما بَلَّغْتَ رِسالَتَهُ “(مائده67) غدير روز معرفي جانشيني بلافصل نبي رحمت (ص)در زمره اعياد قرار گرفت و با توجه به اينکه در اين روز باشکوه ولايت بر پا گرديده جزو اعياد بسيار مهم محسوب مي شود. کلمه عيد از عود به معناي قرار گرفتن در جايگاهي که براي شخص تکرار مي شود گفته شده اما اگر به ظواهر بيانات قران و معارف اهلبيت نبي اعظم(ص) بسنده نکرده و به مفاهيم باطني آيشان بپردازيم يقينا به نتايج والاتري خواهيم رسيد.
در آيه 114 سوره مائده حضرت عيسي (س) روزي را عيد مي گويد که در آن روز سفره اي پهن گردد که در آن مائده اي آسماني از جانب خداوند رزقي باشد بر کساني که بر آن حاضرند و در آينده از نسل اين حاضرين بر سر اين سفره حاضر مي شوند و قراردادن اين منت عظيم الهي بعنوان ايه اي از جانب خداوند تا گمراهان را روز هدايت و مومنان را روز شادي و سرور باشد به اين جهت که در اين روز جايگاه اصيل و اصلي مومن ذکر گردد. آخرت را نيز از اين جهت معاد گويند که جايگاه ابدي و اصلي انسان مي باشد.عيد غدير روزي است که مسلمين در مسيري مي بايست در آن قدم بردارند و در آن طريق با اعتلاء برسند تبيين وتجلي يافت، بعبارتي بهتر اين روز تجلي عيني صراط مستقيمي مي باشد که ما هر روز حداقل 10 بار آنرا بر زبان مي آوريم.
عيد غدير از اعياد بزرگ مسلمين در معارف و اقوال رسيده از جانب امامان شيعه و بزرگان دين بسيار مهم بيان گرديده و وظيفه اي بس گران بر دوش شيعيان (ولائيان ) آن حضرت براي رساندن اين پيام بسيار مهم بر دلهاي بيقرار طالب حق و حقيقت مي باشد .
در اين نکته که معرفي اين روز و تبيين آنچه که در آن به وقوع پيوسته بسي سنگين، خصوصا در جهت شناساندن اين برنامه براي نسل جوان که با طيف هاي گسترده اي از رنگهاي ضد بشري در قالب ايسم ها ، در طراحي فريبنده با عنوان نجات و سعادت براي بشر ابداع گرديده ، مواجه هستند و نسل آينده اي که با حجم وسيعي از ايسم ها و قدرت طلبي ها و انحصار طلبي هاي مضاعفي که بر دنيا تحميل خواهد شد ، بايد در جهت پاسداري و تحويل اين امانت بر قلوب مومنان تلاش هايمان در سطح وسيعي در ابعاد گوناگون همراه باشد. شوراي سقيفه محدود به زمان و مکان خاصي نيست و همواره اين تفکر مسموم در طرح ها و قالب هاي گوناگوني بروز نموده است. عيد غدير حصار امن الهي براي قوام دين الهي و نجات بشريت از تحيرات ضد انساني مي باشد